Barnkläder i sig är inte en ny marknad, men målgruppen och marknadsföringen har dock ändrats en hel del de senaste säsongerna. Folk väntar längre och längre med att skaffa barn, vilket bidrar till en mer köpstark målgrupp. Generation X och Y har blivit föräldrar och skaffat sig karriärer och en personlig stil de är väldigt måna om. Presentationen är viktig, och detta gäller även för deras avkomma, som gärna ska vara en avspegling av mamma eller pappa. Mini-me konceptet är väldigt populärt och X och Y’s barn ska gärna ha lika tuffa kläder (om inte tuffare!) och märken som mamma och pappa.
Föräldrar är idag mer villiga att spendera pengar på sina barns kläder, för att de ska ha rätt look, och det börjas tidigare än någonsin förr. Från det att babyn föds finns det idag diverse olika märken som erbjuder allt en förälder kan önska sig, vilken stil de än vill att deras baby ska ha.
Intresset för baby- och barnmodet börjar även synas i diverse skvallertidningar, där det numera alltid skrivs om vem som är gravid, vad de shoppar i väntan på bebisen, vilka märkeskläder som gäller etc. Kändisbarn börjar även bli mer synliga i press, vilket även dikterar vilka märken som är de hetaste. Efter att de första bilderna publicerades på Brad & Angelina’s baby Shiloh iförd en Kingsley tröja, blev Kingsley helt plötsligt det hetaste babymärket i USA, och över en natt hade de mer efterfrågan än de någonsin kunnat önska sig. Gwen Stefani’s egen kollektion Harajuku Lovers, som hennes Kingston ständigt har på sig, har även den fått en explosionsartad efterfrågan.
Skvallerpressen är helt klart en viktig motor i att driva fram diverse modemärken, och det som började hända med vuxenkläder för några år sedan, har nu börjat hända på barnfronten. Fler och fler independentbutiker och webbsidor som vill erbjuda det lilla extra inom barnmode har börjat ploppa upp här och var, och efterfrågan för dessa märken ökar i samma takt som nya barn föds.
Förra året föddes 106 400 barn i Sverige, som dessutom är ett av de trendkänsligaste länderna i världen. Lägg då även till att vi befinner oss mitt i en högkonjunktur, så förstår man varför barnmarknaden för märkeskläder just nu är hetare än någonsin!
Trendrapport från: Coolmama.se